O tom, zda mít či nemít uzavřenou servisní smlouvu k jeřábu, se vedou stálé diskuse. Firmy, které servisní smlouvy využívají, si je velmi chválí, naopak ti, kteří se pro servisní smlouvu zatím nerozhodli, argumentují, že je zbytečné se k něčemu dopředu zavazovat. Skutečností však je, že počet firem, které mají uzavřenou servisní smlouvu k jeřábu, každoročně roste. Vyplývá to z dlouhodobého průzkumu Crane Monitor, který každoročně realizuje výzkumná agentura B-inside ve spolupráci s předním výrobcem jeřábů, společností Demag.

V roce 2016 mělo uzavřenou servisní smlouvu k jeřábu cca 60 % firem. V loňském roce to byly již dvě třetiny. K ochotě uzavřít servisní smlouvu napomáhá i to, že výrobci dnes nabízejí různé varianty servisních smluv, a již ta základní nabízí celou řadu výhod i bez dodatečných nákladů za sjednání smlouvy či její vedení.

servisni_smlouvy
Pro klíčové jeřáby je servisní smlouva samozřejmostí

U jeřábů, které jsou nenahraditelné pro plynulý chod výroby, jsou již servisní smlouvy zcela standardní. Uzavřenou ji má 84 % firem, které v posledních třech letech takový jeřáb kupovaly. Zde se není čemu divit – náklady spojené s nenadálou odstávkou výroby se mohou vyšplhat do milionů korun. Servisní smlouva mimo jiné zaručuje pravidelnou údržbu a odbornou péči o jeřáb, která se dlouhodobě vyplácí. V průzkumu z roku 2016 například vyplynulo, že firmy, které věnují servisním činnostem větší péči, provádějí pravidelnou údržbu a mají vyšší frekvenci prohlídek, musely zastavit v posledním roce (2016) výrobu v 15 % případů kvůli poruše jeřábu. Oproti tomu firmy, které plní jen zákonné požadavky, musely zastavit výrobu ve 23 % případů. Pravidelná péče (často zahrnutá již v základní servisní smlouvě) se tak firmám vyplácí.

servisni_smlouvy_II

O projektu

Crane Monitor je unikátní výzkumný projekt, který realizuje výzkumná agentura B-inside pro společnost Demag. Projekt sleduje situaci na trhu průmyslových jeřábů a zdvihacích zařízení v České republice, umožňuje sdílení zkušeností mezi firmami, které tato zařízení používají, a pomáhá zefektivnit výběr a následný servis jeřábové techniky ve firmách. Aktuální vlna projektu proběhla na podzim roku 2017 a zúčastnilo se jí 313 respondentů, kteří jsou ve výrobních firmách odpovědní za výběr nebo údržbu jeřábové techniky.